Author: CCN
•1/21/2017 01:00:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

NOUA LEGISLATIE RUTIERA PENTRU BICICLISTI

Incepand de sambata, 21 ianuarie 2017, intra in vigoare modificarile aduse legislatiei rutiere prin Hotararea Guvernului nr. 965 / 2016 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1391/2006.

Din aceasta zi, biciclistii trebuie sa cunoasca si sa respecte un set modificat de reguli privind echiparea bicicletei si circulatia cu bicicleta, dar si soferii trebuie sa stie ca exista cateva noutati in domeniul obligatiilor lor fata de biciclisti.

Principalele modificari intrate acum in vigoare sunt, formulate sintetic:
- Claxoanele bicicletelor pot fi si similare ca intensitate si tonalitate cu cele ale autovehiculelor;
- Bicicleta trebuie sa aiba far, clipici si catadioptri doar noaptea sau pe lumina redusa
- Pot fi benzi reflectorizante pe cauciuc in locul catadioptrilor pe spite, si nu trebuie sa fie neaparat culoarea portocalie
- Se recomanda pastrarea unei distante laterale de minim 1,5 m la depasirea bicicletelor
- Eliminarea unor redundante care generau confuzii privind interdictia opririi si stationarii pe pistele pentru biciclete
- Clarificarea si inasprirea regulilor privind transportul copiilor de pana la 7 ani
- Eliminarea obligatiei biciclistilor de a utiliza, in locul carosabilului, eventualele "cai laterale" sau "poteci".
- Eliminarea unor contradictii si neclaritati privind obligatiile biciclistilor referitoare la echiparea bicicletei
- Corectarea prevederilor aberante privind obligatiile de incadrare la intersectii
- Limitarea cazurilor in care biciclistii trebuie sa poarte imbracaminte cu elemente flourescent-reflectorizante
- Posibilitatea amenajarii de parcari pentru biciclete la nivel de trotutar in apropierea intersectiilor, trecerilor pentru pietoni si statiilor
- Posibilitatea ridicarii autovehiculelor care blocheaza anumite piste de biciclete

Contextul acestor modificari si prezentarea lor pe larg se regaseste in materialul "LEGISLATIA RUTIERA MODIFICATA IN FAVOAREA BICICLISTILOR" publicat de noi in 23.12.2016 ce poate fi consultat la adresa http://ccncluj.blogspot.ro/2016/12/legislatia-rutiera-modificata-in.html

Reiteram ca speram ca procesul de ameliorare legislativa va continua pe viitor in favoarea biciclistilor și nu va mai dura mult timp pana vom avea și modificari ale OUG 195 / 2002 in sensul propus de organizațiile de bicicliști și o noua serie de ajustari ale Regulamentului de aplicare aprobat prin HG 1391 / 2006, sau un nou Cod Rutier, dar redactat in spiritul bunelor practici actuale din statele dezvoltate, si nicidecum asemanator celui depus in Parlament in decembrie 2015, care continea multiple aberatii si se baza pe o viziune demna de mijlocul secolului trecut.

Cluj-Napoca, 21 ianuarie 2017

av.Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)

ANEXA:
LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE
(extras din legislatia in vigoare in forma actualizata la 21.01.2017)

=============================================


LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE
sinteza actualizata la 21.01.2017


A.        ORDONANTA DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art. 6   In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
10. bicicleta - vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
25. pista pentru biciclete - subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor;
Art.41   (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Art. 63   (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie asezat langa si in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. .....bicicletele pot fi oprite sau stationate si cate doua, una langa alta.
Art.70   (2) Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3) Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare.
Art.73   Regulile privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor..... se stabilesc prin regulament.
Art.74   (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...
Art.101   (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor;

B.        REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006

CAPITOLUL II: Vehiculele
SUBSECTIUNEA 2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana
Art. 14   In circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora;
d) echipata, pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
Art. 15   Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.
Art. 55   Semnalul luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.
Art. 76   Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
c) transversale, care pot fi:
4. de traversare pentru biciclisti;
Art.81   (4)  Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.
CAPITOLUL V: Reguli de circulatie
SECTIUNEA 2: Utilizarea partii carosabile
Art.100   (1)  Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.
SECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor
SUBSECTIUNEA 3: Depasirea
Art. 118   (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.
Art. 120   (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d)pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri ......i bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
Art. 135   Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
g)cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;
Art. 141   (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a .... bicicletelor....
Art. 142    Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete;
Art. 153   (2). bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.
SECTIUNEA 4: Reguli pentru alti participanti la trafic
SUBSECTIUNEA 1: Circulatia bicicletelor
Art.160   (1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singurrand.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.
Art. 161    (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (11) si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1) Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
Art. 167   (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.

av. Radu Mititean
director executiv CCN 
presedinte FBR

============================================


, |
Bookmark and Share
This entry was posted on 1/21/2017 01:00:00 a.m. and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.