Author: CCN
•8/26/2017 05:10:00 p.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
===============================

PROIECTUL DE NORME PRIVIND TRASEELE CICLOTURISTICE
DIN NOU PE MASA MINISTERELOR

Majoritatea tarilor europene au retele nationale de trasee cicloturistice marcate si legislatie / standarde care reglementeaza clasificarea si marcarea acestei categorii de trasee turistice, pentru a nu fi o dezvoltare neunitara, haotica, care sa deruteze turistii pe bicicleta. In Romania nu exista inca un cadru legal pentru traseele turistice pentru biciclisti, desi ONG-urile de profil se lupta de doua decenii pentru adoptarea lui.

Din aceasta cauza, a vidului legislativ, magistralele europene de cicloturism de lung parcurs din reteaua EuroVelo se opresc la granitele Romaniei, si riscam sa fim exclusi definitiv din retea daca nu ne rezolvam carenta de reglementare care a blocat toate proiectele de profil si a facut sa se piarda finantarile disponibile pentru marcarea de trasee cicloturistice in ultimele doua decenii. In lipsa traseelor marcate, dezvoltarea cicloturismului este mult franata desi Romania are un potential imens la acest capitol, mult peste cel al multori tari care atraga sute de mii de cicloturisti pe langa proprii cetateni care petrec tot mai multe vacante pe bicicleta.

Din 1997, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN), alaturi de alte organizatii de biciclisti (reunite din 2002 in Coalitia Nationala "Pro Velo" iar din 2007 in Federatia Biciclistilor din Romania - FBR), se straduieste sa convinga autoritatile publice sa rezolve lipsa cadrului legal pentru marcarea de trasee cicloturistice in Romania. Dupa doi ani de demersuri diverse, avand si sprijinul Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) la care ne-am afiliat in 1997, am reusit, in martie 1999, sa obtinem, prin vocea ministrului turismului din acea vreme, o promisiune oficiala, dar verbala (exprimata in conferinta de presa de la finalul primei Conferinte Nationale de Cicloturism, desfasurate la Resita) in sensul ca i-am convins de necesitatea reglementarii si ca se va rezolva problema in cateva luni, urmand ca noi sa le punem la dispozitie informatii si documente privind traseele cicloturistice din alte tari, ca sursa de inspiratie pentru redactarea proiectului de Hotarare de Guvern.

Iata ca au trecut de atunci 20 ani. Nici la ora actuala nu avem acea hotarare de guvern decat in stadiu de proiect, desi nu e vorba nici de lipsa de informre, nici de reticenta fata de ideea de marcare de trasee turistice in general, dat fiind ca, pentru alte domenii, cum ar fi cel al traseelor marcate pentru turism montan pedestru, legislatie exista de peste jumatate de secol, chiar daca si aceea nu era calitativ prea buna si acum este cam depasita si ar necesita actualizari.

Cum in primii ani autoritatile nu au redactat proiectul de HG, l-am redactat noi, la fel si nota de fundamentare si documentatia-suport. De circa 15 ani actele au zacut "la sertar" sau au iesit periodic "la plimbare" intre birourile din acelasi minister sau intre ministere (pentru prima oara in 2007), si s-au intors la ministerul initiator fara sa primeasca toate avizele necesare pentru a putea fi supuse aprobarii Guvernului.

In ultimii 15 ani au fost zeci de intalniri cu ministerele interesate si alte zeci de audiente si participari la dezbateri publice, si au fost sute de e-mail-uri si probabil peste 1000 de convorbiri telefonice pentru a debloca acest proiect de hotarare de Guvern. Nu ne-am descurajat si am reinceput aceeasi munca de lamurire cu practic fiecare nou ministru sau secretar de stat pentru turism sau presedinte de Autoritate Nationala pentru Turism, multumita si faptului ca au ramas totusi in structura autoritatii publice centrale pentru turism cativa oameni competenti si dedicati, care nu s-au descurajat nici ei in aceste doua decenii de ceva ce parea pentru multi o lupta cu morile de vant.

Si discutiile preparatorii cu factorii de decizie din alte ministere, de care depinde adoptarea acestui necesar cadru legal, au fost in mod repetat afectate de desele schimbari la esalonul decizional dar si la nivelele tehnice, facand sa trebuiasca de multe ori reluate aproape "de la zero" in anumite autoritati discutiile, pentru ca fostii responsabili nu au transmis informatiile cate cei care au preluat acele atributii, iar arhivele ministeriale ni se spunea ca ba au ramas in subsolul din fostul sediu, ba sunt de peste un an de la mutare nedespachetate, iar cele electornice pierdute pentru ca s-a defectat serverul sau s-a schimbat infrastructura IT sau erau pe conturile de e-mail personalizate ale unor demnitari sau functionari care nu mai lucreaza in acea institutie si succesorii lor nu au acces la acele mailuri... Astfel s-a ajuns ca acelasi document sa trebuiasca depus de noi la registratura aceleiasi institutii aproape an de an, si uneori sa nu se primeasca cu anii vreun raspuns desi legea prevede termene clare in acest sens...

O sinteza a evolutiei acestor demersuri in perioada martie 1999 - martie 2008 am publicat-o in 15 martie 2008 si se poate citi la adresa: 
Tonul era nejustificat de optimist, si evita sa lezeze anumite sensibilitati institutionale, pentru ca si atunci parea iminenta adoptarea proeictului de HG. Dar nu a fost sa fie. Nici la cele cateva ocazii ulterioare, cand proiectul de HG a ajuns in faza de avizare interministeriala dar a fost in final blocat.

In 2016, dupa noi demersuri ale ONG-urilor de profil (in special CCN, FBR, Hai cu Bicla - HcB si Adevaratii Veloprieteni Romania - AVR), Guvernul de atunci si-a asumat la nivelul Cancelariei Primului-Ministru deblocarea acestui proiect de Hotarare de Guvern, declarand ca intelege gravitatea consecintelor neadoptarii cadrului legal in acest domeniu. Insa in continuare din partea mai multor ministere s-a intampinat o rezistenta destul de indarjita, mascata insa sub forma unor lungi siruri de obiectiuni ridicate succesiv, dupa ce cele anterioare erau lamurite sau se facusera ajustarile solicitate de aceste autoritati in proiectul de HG. Tactica dealtfel utilizata si in rundele trecute de avizare interministeriala, cand de fiecare data se mai "descoperea" cate o problema, amanand astfel momentul pronuntarii oficiale cu privire la proiectul de act normativ.

Au fost prin urmare in 2016 mai multe intalniri de lucru gazduite de Cancelaria Primului-Ministru, cu participarea a 4-5 ministere, si o intensa corespondenta interministeriala si consultari cu ONG-urile de profil, iar sprijinul politic la nivel mai inalt pentru deblocarea proiectului a asigurat ca macar de aceasta data ministerele interesate sa formuleze relativ prompt raspunsuri si sa dea curs invitatiilor la consultari directe. Ca urmare a acestei serii de intalniri si de corespondenta, s-a revizuit succesiv proiectul de HG pentru a da curs in cel mai inalt grad posibil seriilor succesive de obiectii ridicate sau sugestii facute de anumite ministere, chiar si cand nu erau cu adevarat justificate.

In august 2016, dupa o serie de erori procedurale semnalate de noi si corectate, fostul Minister al Economiei, Comertului si Relatiei cu Mediul de Afaceri (MECRMA), ca minister tutelar al Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), a publicat in sfarsit pe site-ul propriu proiectul de Hotarare de Guvern in forma revizuita de comun acord la finalul lunii mai, initiind astfel faza oficiala de consultare publica prevazuta de Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, in cursul careia se pare ca nu s-au primit obiectii si critici la adresa proiectului, ceea ce era de asteptat, dat fiind ca proiectul a fost elaborat de noi dupa ample consultari la nivel national si a mai fost de mai multe ori in aceasta faza de consultare publica in ultimul deceniu. A urmat apoi si o dezbatere publica, in 30.08.2016, solicitata de CCN, de FBR si de o serie de alte organizatii membre FBR, derulata la sediul MECRMA si unde toti participantii au exprimat aprecieri pozitive la adresa proiectului de HG, si nu au fost propuneri de modificare sau completare.

Am primit apoi toata toamna anului 2016 repetate asigurari verbale si chiar scrise dar informale de la o serie intreaga de reprezentanti ai autoritatilor, inclusiv la nivel de consilier al ministrului, de secretar de stat si chiar de ministru, ca proiectul este in faza de avizare interministeriala, ca exista consens si sprijin politic pentru adoptarea lui, si ca va fi adoptat de Guvern pana la finalul anului 2016. Dar nici de aceasta data promisiunile nu s-au concretizat, iar ulterior am aflat ca de fapt nici nu s-a ajuns efectiv in faza de avizare interministeriala, ci cei care continuau sa se opuna ar fi "rezolvat" prin manevre de culise ca MECRMA sa nici nu mai trimita proiectul de HG pe circuitul oficial de avizare la Ministerul Afcerilor Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor si Ministerul Justitiei. Astfel, blocarea si de acesta data a adoptarii proiectului de HG a ramas mascata ca origine, neputand fi dovedita public si asigurand ca acel minister sa nu fie nevoit sa refuze oficial avizarea si sa motiveze refuzul, deoarece era evident ca nu pot motiva credibil opozitia lor. Cel mai trist a fost nu acest nou esec in adoptarea HG, ci modul in care s-a facut si faptul ca acesta blocare procedurala a fost ascunsa ONG-urilor de profil, si s-a continuat pana in decembrie 2016 sa se dea asigurari la nivel inalt ca proiectul este in procedura de avizare si are sanse mari de adoptare.

In 2017, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN), alaturi de Asociatia Adevaratii Veloprieteni Romania (AVR), sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) au reluat demersurile de contactare si convingere a noului Guvern sa relanseze adoptarea proiectului de HG privind traseele cicloturistice. Noul Minister al Turismului a manifestat deschidere si, mai rapid decat in anii precedenti, dupa o serie de intalniri cu ONG-urile de profil, a fost initiata procedura specifica in interiorul ministerului, si s-au reluat si consultarile cu alte ministere, inclusiv in cadrul nou-infiintatului Consiliu Interministerial pentru Turism.

La o dezbtere publica din iunie 2017, s-au dat asigurari la nivel de ministru ca proiectul de HG este o prioritate si va fi promovat in urmatorele saptamani in forma agreata in 2016. La cateva zile dupa aceea s-a ajuns la demisia ministrilor in cauza si apoi la schimbarea Guvernului si reluarea de catre CCN, AVR si celelalte organizatii biciclistice, sub egida FBR, a contactelor cu noua formula guvernamentala, care pe linie de turism are continuitate, si s-au dat din nou asigurari privind prioritizarea proiectului de HG.

La o dezbatere publica la Ministerul Afacerilor Interne, care a avut loc tot in vara acestui an, pe teme de legislatie rutiera, fiind atins colateral si subiectul legislatiei privind traseele cicloturistice, s-au dat asigurari oficiale - dar verbale - la nivel de subsecretar de stat, ca MAI nu se va mai opune adoptarii proiectului de HG. De mentionat ca asemenea asigurari verbale au existat insa si in 2016, chiar la nivel mai inalt, dar sunt semnale ca la esaloane inferioare din MAI continua sa se manifeste reticente.

Pentru a sprijini demersurile pentru adoptarea acestui mult asteptat HG, am depus la Ministerul Turismului si la alte autoritati si o noua scrisoare de sprijin din partea Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) si o rezolutie propusa de FBR si votata in unanimitate in plenul Conferintei Internationale EuroVelo care a avut loc la Nijmegen (Olanda) in 12.06.2017 si la care au participat reprezentantii majoritatii organizatiilor nationale de biciclisti din Europa si delegatii Centrelor Nationale EuroVelor si Punctelor de Contact EuroVelo din zeci de tari inclusiv cele vecine Romaniei.

Dealtfel, la acea conferinta, a fost din nou prezentata si dezbatuta situatia din Romania, la fel ca la conferinta precedenta din octombrie 2016 de la Viena, dat fiind ca Romania a ajuns in penibila postura de a fi unica tara din UE in care, la doua decenii de la lansarea oficiala a retelei EuroVelo, marcarea in Romania a traseelor EuroVelo nici nu a putut sa inceapa din cauza neadoptarii cadrului legal necesar, fapt ce afecteaza intreaga retea europeana si pune tot mai serios problema nu doar a neaprobarii de noi trasee EuroVelo care sa treaca prin Romania, ci si a rerutarii spre tari vecine a itinerarului traseelor EuroVelo 6 si EuroVelor 13, cu consecinta excluderii complete a Romaniei din reteaua paneuropeana, daca nu isi rezolva curand problemele.

In 25 iulie 2017, Ministerul Turismului a promovat din nou, oficial, proiectul de HG, afisandu-l pe site-ul propriu si declansand faza de consultare publica ceruta de legislatia de transparenta decizionala: http://turism.gov.ro/web/2017/07/25/proiect-de-act-normativ-5/  , http://turism.gov.ro/web/wp-content/uploads/2017/07/Proiect-HG-trasee-cicloturistice.pdf  si http://turism.gov.ro/web/wp-content/uploads/2017/07/Nota-fundamentare-proiect-HG-trasee-cicloturistice.pdf  urmand o perioada de 10 zile in care conform legii oricine era interesat putea transmite observatii si propuneri pentru eventuale modificari sau completari ale proiectului. FBR si organizatiile membre, inclusiv CCN, au mediatizat in cercurile biciclistilor, inclusiv prin social media de profil, proiectul si posibilitatea de a se mai propune modificari, pentru e fi evitate orice critici privind insuficienta transparenta, desi ne dorim adoptarea proiectului fara alte modificari.

Pe aceeasi linie de maxima transparenta, desi nu mai doream noi modificari, FBR si mai multe asociatii membre ale acesteia, inclusiv CCN, am solicitat imediat Ministerului Turismului o dezbtere publica a proiectului de HG. Dezbaterea a fost organizata la Bucuresti in 23 august 2017 la sediul Ministerului Turismului cu incepere de la ora 12:00, anuntul fiind la: http://turism.gov.ro/web/2017/08/17/anunt-dezbatere-publica/ si http://turism.gov.ro/web/wp-content/uploads/2017/08/Anunt-dezbatere-publica.pdf si fiind raspandit de noi si prin social media, forumuri si liste de discutii pe Internet si alte canale.

La dezbaterea publica din 23.08.2017, Ministerul Turismului, ca initiator oficial al proiectului de HG, a fost reprezentat la nivel de secretar de stat (dl.Bogdan Tomoioaga) asistat de directorul directiei juridice si un consilier ministerial, si au participat mai multe ONG de biciclisti, inclusiv Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) si doua dintre asociatiile membre ale acesteia - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR). A mai participat Asociatia Hai cu Bicla (HcB) si deputatul Tudor Rares Pop, care si in 2016 a avut o puternica implicare in promovarea acestui proiect de HG, la vremea respectiva in postura de consilier la Cancelaria Primului Ministru.

Participarea la dezbatere a fost totusi redusa numeric, fapt insa firesc dat fiind ca proiectul de HG este identic cu cel din 2016 si foarte apropiat de formele promovate in alti ani anteriori, si a mai fost in dezbatere publica in repetate randuri. Dealtfel toti participantii au exprimat doar acordul si dorinta ca proiectul sa fie adoptat de Guvern in forma actuala: http://turism.gov.ro/web/wp-content/uploads/2017/08/PROCES-VERBAL-CICLOTURISM.pdf  

Reprezentantii Ministerului Turismului la dezbaterea din 23.08.2017 au dat asigurari ca in etapa de consultare publica, recent incheiata, nu au fost primite critici si solicitari de noi modificari si completari, si ca in paralel au avut deja loc consultari in cadru organizat cu celelalte ministere interesate si sunt semnale pozitive, si ca la nivelul conducerii ministerului proiectul acesta de HG este declarat prioritar si va fi trimis curand pe circuitul oficial de avizare interministeriala.

FBR, CCN si ceilalti participanti au asigurat Ministerul Turismului de sprijinul lor informational, logistic si de advocacy, inclusiv din partea partenerilor straini si internationali, pentru finalizarea cu succes a discutiilor cu celelalte ministere, pe baza expertizei de profil cicloturistic si juridic de care dispun organizatiile de biciclisti prezente.

S-a oferit de catre ONG-urile participante si sprijin pentru actiunile preconizate de minister de promovare a Romaniei si unor regiuni din tara si ca destinatii cicloturistice, precum si pentru redactare si difuzare de materiale promotionale de profil, amintind si colaborarile trecute in domeniu, ce au inclus de exemplu organizarea unor ture de prezentare a potentialului cicloturistic al diverselor zone din Romania, pentru jurnalisti de turism sau reprezentanti de agentii de turism si federatii de profil din diverse tari; vizite pe bicicleta pe viitorul traseu EuroVelo6 pentru reprezentanti politici si diplomatici ai unor importante state membre UE; furnizarea gratuita de texte si imagini pe teme cicloturistice pentru paginile web ale ministerului, conceperea si tiparirea pe baza de informatii si fonduri procurate de noi, in 2003, in peste 6000 de exemplare, a primei harti cicloturistice a Romaniei, difuzata in spatiul germanofon inclusiv prin reteua Ministerului Turismului si alte asemenea, precum si potentialul promotional pentru zonele respective a unor evenimente biciclistice de amploare pe care le organizeaza asociatiile prezente.

ONG-urile participante la dezbatere au si solicitat Ministerului Turismului sprijin administrativ si politic pentru celelalte modificari legislative necesare promovarii turismului pe bicicleta, cum e cazul discutiilor in curs cu MAI pe teme de legislatie rutiera sau de noi puncte de trecere a frontierei necesare cicloturismului international, sau cu MDRAPFE pe teme de normative tehnice pentru infrastructura pentru biciclete si de proiecte de finantare pentru infrastructuri de profil, si a proiectelor de lege de interes biciclistic aflate deja in dezbatere in Parlament sau pe care intentionam sa le depunem, cum ar fi initiativa strategica "Legea bicicletei" ce urmeaza sa fie lansata in curand ca proiect legislativ multipartinic.

Subliniem ca actuala forma a proiectului de HG, desi nu o consideram ideala, este in opinia noastra compromisul cel mai bun pe care speram sa il putem obtine la acest moment, raportat la legislatia rutiera in vigoare acum in Romania (care este una dintre cele mai desuete si antibiciclistice din Europa, in ciuda peste doua decenii de eforturi de a o imbunatati) si la alte reglementari, respectiv la situatia infrastructurii turistice si rutiere, a celei bugetare si politice, si de asemenea raportat la mentalitatile care domina inca in societate si in multe structuri ale administratiei publice locale si centrale.

Speram ca proiectul de HG sa fie trimis de Ministerul Turismului in actuala forma cat mai curand spre avizare celorlalte ministere interesate (MAI, MDRPFE, MT, MM, MAP, MJ) si speram ca de data aceasta sa primeasca aviz pozitiv din partea tuturor, in termenul legal, incat sa fie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial in toamna anului 2017 si sa se poata trece la etapele ulterioare - adoptarea prin ordin ministerial a instructiunilor de aplicare a normelor aprobate prin HG, constituirea comisiilor judetene de ciclotrasee, conturarea structurii Retelei Nationale de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR) si a rutei concrete a magistralelor nationale si integrarii cu cele internationale, infiintarea Centrului National de Coordonare EuroVelo Romania si pregatirea proiectelor concrete de marcare si omologare de trasee cicloturistice. Cu alte cuvinte, dupa adoptarea proiectului de HG, munca cea mare abia incepe pentru ca preconizata retea de trasee cicloturistice marcate sa devina realitate!

Stam la dispozitia celor interesati cu detaliile necesare, documentatia de fundamentare si exemple din numeroase alte tari europene privind necesitatea marcarii de trasee cicloturistice intr-un sistem unitar si coerent, modul propus de clasificare, marcare, omologare si gestionare de trasee cicloturistice, beneficiile dezvoltarii cicloturismului, potentialul cicloturistic al Romaniei, structura propusa pentru Reteaua Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR) si integrarea ei in Reteaua Europeana de Trasee Cicloturistice de Lung Parcurs EUROVELO.

26 august 2017

av. Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)









, , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 8/26/2017 05:10:00 p.m. and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.