Author: CCN
•2/28/2015 11:32:00 p.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca    web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836   e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
 
SEMNE DE INTREBARE PENTRU
STRATEGIA CLUJULUI 2014 - 2020

1.   Ce ar trebui sa fie o strategie de dezvoltare locala

Orice municipalitate, dincolo de programele electorale ale primarilor si consilierilor locali, de bugete anuale si diverse proiecte, pentru a nu lucra haotic sau pur conjunctural, este bine sa aiba o viziune de viitor si o strategie pe termen mediu, pe baza careia sa isi stabileasca obiective si sa isi dezvolte proiecte multianuale, iar ceea ce se face sau se propune sa fie coerent, coroborat si sa se inchege intr-un tot unitar.

Pentru a fi viabile, aceste strategii de dezvoltare locala ar trebui sa intruneasca un sprijin politic cat mai larg si un sprijin public pe masura, sa fie un document comun care sa uneasca si coaguleze comunitatea si reprezentantii ei, iar pluralitatea politica si ideile diferite sa se manifeste in modul de implementare a strategiei, nu fiecare grup politic sau social sa aiba strategia lui pe care sa incerce sa o impuna localitatii respective la concurenta si in opozitie cu variantele celorlalti.

Strategiile de dezvoltare locala pot purta diverse denumiri si pot avea abordari diferite, existand multe teorii si modele in domeniu, dar trebuie sa intruneasca o serie de caracteristici si sa indeplineasca o serie de cerinte esentiale pentru a isi merita numele, indiferent de ce varianta de metdologie concreta se alege pentru elaborararea lor, de gradul de externalizare de cate autoritatea publica locala a procesului de elaborare a documentelor si de cat de dispusi sunt in sinea lor decidentii la un proces transparent si corect, de substanta si nu de fatata.

Aceste documente de planificare strategica nu se elaboreaza izolat de altele, ci trebuie sa tina cont de documentele de planificare strategica generala sau sectoriala la nivel superior ( zona metropolitana, judet, regiune de dezvoltare, nivel national, nivel UE) si sa fie corelate cu altele la nivel local, in sensul ca, in mod normal, pe strategia de dezvoltare locala ar trebui sa se bazeze planurile urbanistice generale, planurile de amenajarea teritoriului, planurile de mobilitate si marile proiecte publice de infrastructura, facilitatile fiscale si liniile de finantare din bugetul local si alte asemenea elemente definitorii, iar mediul de afaceri ar trebui sa tina si el cont de strategia locala, pentru a alege in concordanta cu aceasta tipul de investitie intr-o anumita localitate sau zona.

O strategie trebuie sa fie un document practic, un instrument de lucru, pe masa oricarui decident, care sa verifice pentru fiecare idee, proiect, program, hotarare care urmeaza sa o elaboreze, avizeze sau adopte, daca se incadreaza in strategia in cauza si, daca nu, sa renunte sau sa faca modificari sau sa fundamenteze si argumenteze serios de ce ar trebui in acel caz totusi continuat pe o linie care nu concorda cu strategia si de ce acea exceptie corelata cu eventuale alte exceptii, totusi nu rastoarna in ansamblu strategia adoptata si eventual revizuita periodic...

De aceea, o strategie propriu-zisa ar trebui sa fie un document concis, clar, generic, enuntiativ, la nivel de principii, nu de elemente concrete si cifre, dar care sa permita ca pe baza lui sa se verifice usor oportunitatea proiectelor si initiativelor concrete. O strategie trebuie desigur sa aiba o documentatie de fundamentare, care sa cuprinda analize serioase ale situatiei actuale, evolutiei trecute, scenariilor viitoare posibile in diverse ipoteze, valorilor si nevoilor obiective si subiective ale comunicatii, resurelor etc. precum si linii directoare si inventare de masuri si planuri de implementare. Dar toate acestea nu trebuie confundate cu strategia propriu-zisa.

Dupa cum s-a vazut in trecut si se vede si in prezent, toate aceste principii, binecunoscute dealtfel municipaltiatii si celor care elaboreaza concret strategiile de dezvoltare locala pentru municipiul Cluj-Napoca, desi uneori chiar invocate expres prin textele introductive, sunt nesocotite in realitate si fac ca si in acest domeniu, practica sa fie departe de intentiile bune declarate.

2.  Viciere a procedurii si continutului strategiei de dezvoltare locala pentru municipiul Cluj-Napoca 2007-2013 - un precedent periculos si actual

Municipiul Cluj-Napoca este unul dintre orasele care a avut o strategie de dezvoltare locala aprobata pentru perioada 2007-2013, nascuta greu, adoptata tardiv, cu multe contorverse si vicii de procedura, de exemplu in privinta consultarii publicului si societatii civile, rezultand in final un document de cateva sute de pagini, elaborat de un colectiv ramas anonim, care se zvonea ca este in principal cu componenta de provenienta universitara, nu din administratia publica, document aprobat de Consiliul Local a municipiului Cluj-Napoca prin HCL 353 / 26.06.2007, foarte discutabil ca structura (de exemplu a fost complet eliminat capitolul dedicat transportului / mobilitatii urbane).

Cea mai mare parte din prevederile acelei strategii au ramas litera moarta, nefiind respectate respectiv transpuse in practica masurile concrete, dar multe nici nu aveau cum, nefiind adecvat fundamentate din cauza viciilor procesului de elaborare - mai ales deficientelor de consultare publica - dar posibil si unor influente oculte care au dorit sa deformeze rezultatele. Si nici nu pare sa fi fost practic utilzat acel document de planificare strategica asa cum ar fi trebuit, ci pare sa fi fost doar un instrument momentan de imagine (PR / propaganda) care a fost ulterior "pus pe raft". O analiza mai detaliata a acestor aspecte de trista amintire nu face obiectul prezentului document.

Asociatia turistica, sportiva, civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM NAPOCA (CCN) a incercat in perioada 2005-2006 sa se implice in elaborarea acelei strategii de dezvoltare locala 2007-2013 si a solicitat oficial includerea in mai multe grupuri de lucru, neprimind vreodata vreun raspuns, nici pozitiv nici negativ, nereusind practic sa participe efectiv la reuniunea vreunui grup de lucru care sa fi functionat efectiv ( am primit cu o seara inainte invitatia la ceea ce aveam sa aflam ca a fost prima si ultima reuniune a grupului de lucru pe teme de tineret, la care a mai fost o singura alta organizatie de tineret) si reusind doar sa trimitem pozitii scrise fata de mai multe capitole ( urbanism si dezvoltare urbana, mediu, tineret, turism, sport, civic / ONG) si sa participam la cateva pretinse dezbateri publice (care au fost de fapt audieri publice, si despre care nu s-a putut afla ulterior daca s-au acceptat elemente de modificare sau completare propuse si dezbatute in cadrul acestora).

De exemplu, din propunerile pentru capitolul de strategie locala in domeniul mediului, elaborate de CCN si care au fost sprijinite de mai multe alte ONG de mediu, sub egida coalitiei ECO-CLUJ, Primaria practic nu a preluat mai nimic in capitolul respectiv, dar a anexat propunerea noastra al documentul final de strategie, cu titlu "propuneri din partea societatii civile", ceea ce este procedural un nonsens, neputand sa ai o strategie cu mai multe variante dintre care fiecare sa isi aleaga ce vrea... Si, culmea indraznelii, Primaria a pretins ulterior ca CCN ar fi fost acceptat in unele grupuri de lucru, ba chiar ca a participat la lucrarile celui de sport de exemplu, desi nu am delegat vreodata pe cineva din partea asociatiei si nu am stiut de vreo sedinta...

CCN nu s-a descurajat si a sperat ca macar la urmatoarea strategie de dezvoltare locala sa fie acceptat si consultat, mai ales ca are cunoscuta si recunoscuta competenta, interesul si implicarea. Dar nu a fost sa fie, aflandu-se din nou initial neoficial ca Primaria din nou "externalizeaza" procesul de elaborare, dar si -net ilegal- cel de consultare publica.

3.   Strategia de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca 2014-2020 - boli vechi la documente noi

Primaria municipiului Cluj-Napoca nu pare sa doreasca sa evite greselile trecutului - in ipoteza ca deficientele de continut si mai ales cele procedurale la elaborare sau adoptare a strategiei pentru 2007-2013 au fost erori, si nu abuzuri comise cu intentie.

Astfel, printre altele, din nou rezulta ca nu s-a alocat niciun leu pentru acest document de planificare strategica care este totusi cel mai important document de politica publica pentru sapte ani, ci Primaria, care a alocat sume mari pentru documente mult mai putin importante. a cautat sa obtina elaborarea strategiei locale pe spate ani tot pe baza exclusiv de voluntariat, ceea ce este nerealist, raportat la complexitatea problematicii si a entitatilor ce trebuie implicate, daca se doreste un rezultat de calitate. In aceeasi lipsa de transparenta, a pasat unei universitati elaborarea pro bono a draftului de document, fara sa impuna niste minime masuri procedurale de transparenta si participare publica, de asigurare a diversitatii si reprezentativitatii, ci lasand practic mana libera acelor colaboratori volutari, si nici macar uniform pentru tot documentul, ci permitand fiecarui grup de lucru abordare proprie, ceea ce clar nu permite realizarea unui tot unitar coerent.

Procesul se pare ca a inceput tarziu si este in mare intarziere. In mod normal analiza implementarii strategiei precedente si studiile de fundamentare a noii strategii trebuiau facute deja de prin 2011, si primul draft de document trebuia finalizat in 2012, astfel ca in 2013 sa se ajunga deja la dezbaterea publica concreta a elementelor conturate ca neclare sau controversate in drafturile documentelor de planificare strategica pentru 2014-2020, incat strategia sa se poata aproba prin hotarare a consiliului local cel tarziu spre finalul anului 2013 si pe baza ei sa se elaboreze si alte documente de planificare, cum sunt Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) sau Planul Urbanistic General (PUG).

Din nou a fost rasturnata ordinea fireasca a lucrurilor, ajungandu-se exact invers: Avem PUG recent aprobat, si acela cu multi ani intarziere, urmeaza abia aprobarea strategiei de dezvoltare locala si probabil dupa aceasta si a PMUD, desi din punct de vedere logic este aberant aceasta succesiune. In plus, nu doar ordinea cronologica, ci si cronologia concreta este grav viciata: O scurta informare publica pe site-ul Primriei, cu indicarea grupurilor de lucru, nu si a datelor de contract, a fost prin vara anului 2013. Prima intalnire a coordonatorilor grupurilor de lucru pentru strategia de dezvoltare a fost organizata, conform chiar comunicatelor Primariei, abia in septembrie 2013. Drafturi de capitole au fost facute publice abia prin primavara anului 2014, si nu pe site-ul Primariei. Un prim draft de strategie a fost facut public abia in vara anului 2014  iar o prima varianta de proiect de HCL de aprobare a strategiei a fost facut public abia spre final de 2014, cu un an intarziere fata de cand ar fi fost ultima data rezonabila.

Mai mult, proiectul de hotarare de aprobare a strategiei 2014-2020 a fost promovat la finele anului 2014 cu incalcarea grava a prevederilor Legii 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, nefiind notificate din oficiu ONG care s-au inregistrat ca parte interesata ( CCN de exemplu este de peste un deceniu notificat conform prevederilor art.6 din Legea 52 / 2003, fapt sistematic ignorat de municipalitate), nerespectandu-se termenul de minim 30 zile intre data publicarii proiectului si data supunerii spre avizare, nici cel de 10 zile in care publicul poate face observatii si solicita dezbatere publica.

Din acest motiv, CCN s-a vazut din nou fortat, la asa-zisa dezbatere publica din 17.12.2014 (care putea fi considerata cel mult o audiere publica, neintrunind cerintele legale de dezbatere publica), desi nu ne dorim sa fim in conflict cu administratia locala ci sa colaboram in interesul comunitatii, sa someze Primaria sa nu supuna spre aprobare strategia, pentru ca nu s-au respectat pasii necesari, si sa organizeze o dezbatere publica a acestuia cu respectarea prevederilor legale.

Primaria insa a persistat in ilegalitate si, ignorand solicitarile CCN verbale ale CCN dar si a altor ONG cu ocazia acelei pseudodezbateri, a introdus pe ordinea de zi a sedintei Consiliului Local din 22.12.2014, la pct.11, si proiectul de HCL de aprobare a strategiei, fara a se fi remediat nici in fond vreuna din problemele anterior semnalate, dincolo de viciul procedural insurmontabil, iar proiectul propriu-zis de HCL nu era publicat in concret pe site-ul Primariei nici macar cu trei zile inaintea sedintei, desi legea impune minim 30 zile lucratoare!

Prin urmare, in 19.12.2014, CCN a depus prin Registratura Primariei, atat in atentia Primarului cat si a Consiliului Local, somatia de scoatere a proiectului de pe ordinea de zi, cu textul redat in anexe. In sedinta din 22.12.2014, insa, la care a participat si reprezentantul legal CCN, Primarul, ca initiator al proiectului de HCL, dupa discutii tensioante, a refuzat sa il scoata de pe ordinea de zi, si a si indus in eroare consilierii, afirmand expres in plen ca procedura legala a fost respectata si, mai mult, ca de fapt nici nu s-a depus nicio cerere in acest sens, acuzand implicit in public de miniciuna reprezentantul CCN. A fost nevoie sa multiplicam si sa distribuim presei si consilierilor, in timpul sedintei de Consiliu Local, notificarile cu stampila, numarul si data de inregistrare a notificarilor, ca in final consilierii locali sa decida, in fata evidentei ilegalitatii, ca proiectul nu poate fi pus la vot.

Ca de obicei, minuta acelei sedinte si procesul-verbal, publicate pe site-ul Primariei, sunt departe de a reflecta corect discutiile purtate, ele mascand, ca in multe alte ocazii, luarile de pozitie care puneau in lumina proasta Primarul sau alti reprezentanti ai municipalitatii, precum si afirmatiile reprezentantilor municipalitatii care s-au dovedit ulterior ca neavand acoperire in realitate, fapt ce constituie dealtfel si o explicatie logica pentru mentinerea unui sistem de inregistrare audio primitiv, pe casete audio si cu microfonie neperformanta, care permite invocarea pretextului ca pasajul "firbinte" al discutiilor "nu s-a inregistrat" sau "neinteligibil" sau "se termina banda" si ca inregistrarea audio nu poate fi facuta publica sau furnizata la cerere in format digital si nici nu se pot face copii de calitate (cum a pretins recent Primaria referitor la inregistrarea dezbaterii publice din 08.01.2015 privind un alt HCL "fierbinte" unde minuta intalnirii, publicata de Primarie, ar putea fi vazuta ca un sistematic fals prin omisiune, dat fiind caracterul evident selectiv a ce s-a refelectat si ce nu in cuprinsul ei din luarile de pozitie).

Ca urmare a nesupunerii la vot in 22.12.2014, executivul municipaltiatii a fost fortat sa repuna formal proiectul in dezbatere publica, postand un anunt in acest sens in 29.12.2014 la http://www.primariaclujnapoca.ro/dezbateri-publice.html cuprinzand proiectul de HCL privind aprobarea Strategiei de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca 2014 - 2020, cu precizarea că sesizarile, observatiile, punctele de vedere cu privire la acest proiect de HCL se pot depune la Primarie prin registratura sau se pot trimite prin e-mail la adresa de email:consultarepublica@primariaclujnapoca.ro pana in 12.01.2015.

CCN a depus in acel termen indicat, de 12.01.2015, prin e-mail, si ulterior si prin registratura pe suport de hartie, o solicitare oficiala de organizare a unei dezbateri publice, precum si un set de 12 pagini de observatii si propuneri privind proiectul de strategie.

In cadrul observatiilor respective, am reiterat criticile privind formatul si forma actuala concreta a proeictului de strategie, procedura de elaborare, de consultare publica si de supunere spre adoptare, si am formulat pozitii privind necesare modificari si completari la o serie de capitole, precum cel dedicat vietii asociative / sectorului ONG, cel de mediu, de urbanism / planificare spatiala, celor de leadership regional, turism, de sport si de sanatate publica.

Prima reactie a Primariei la solicitarea noastra din 12.01.2015 de dezbatere publica si la observatiile formulate, au fost doua e-mail-uri din 28.01.2015 dimineata, in care ni se preciza ca documentul nostru cu observatii la proiectul de strategie, depus in 12.01.2015, a fost inregistrat la Primarie cu numarul 35140/1/28.01.2015 respectiv 35145/1/28.01.2015, si inca un e-mail in dupa-amiaza acelei zile in care ni se preciza, fara a avansa vreo data, ca vor da curs solicitarii de organizare a unei dezbateri publice si ne vor anunta dupa ce vor stabili data.  

Dupa protestele noastre si o noua runda de corespondenta scrisa si telefonica, Primaria a comunicat in 29.01.2015, ca a fost o eroare, ca de fapt inregistrase documentele in 13.01.2015, si ca eronat le-a mai inregistrat inca o data in 28.01.2015, dar ca va conexa numerele de inregistrare la cele initiale.

Au urmat alte saptamani de tacere din partea Primariei, pana in 25.02.2015, cand Primaria Cluj-Napoca a transmis catre CCN prin e-mail invitatia de participare la dezbaterea publica a proiectului de HCL privind aprobarea strategiei de dezvoltare a municipiului pentru 2014 - 2020, si a publicat apoi si pe website anuntul, dezbaterea urmand sa aiba loc in 02.02.2015 ora 17:00 la Primarie. Proiectul de HCL si referatul de aprobare este insa nemodificat, tot cel din 2014, si la fel si draftul de strategie, acel megadocument de peste 1200 de pagini, de zeci de MB, si fara un cuprins centralizat care sa permita macar orientarea.

Verbal s-a facut promisiunea ca eventual se vor face modificari dupa dezbatere, in lumina concuziilor acesteia. Si recent am primit si cateva precizari scrise respectiv telefonice de la doua din grupurile de lucru care au elaborat doua din capitolele la care CCN a formulat observatii si propuneri, semn ca Primaria a transmis probabil coordonatorilor acelor grupuri de lucru observatiile noastre. Asa ca nu ne ramane decat sa participam la acea dezbatere si sa speram ca ea va decurge in sfarsit in mod legal si firesc, si ca va fi urmata de revizuirea adecvata a proiectului de strategie, in sensul aducerii lui la un format mai unitar intre capitole si mai accesibil si utilizabil practic, prin realizarea, dincolo de corecturile, completarile si reformularile necesare, si a unui cuprins centralizat si detaliat si mai ales a unei sinteze de maximum cateva zeci de pagini, care sa cuprinda viziunea si strategia propriu-zisa generala si sectoriala, separata de partea de fundamentare respectiv de propunerile de implementare, si sa se si constituie acele grupuri de lucru permanente care sa urmareasca implementarea strategiei si sa informeze periodic Consiliul Local si publicul privind stadiul implementarii.

4.   Ce ne rezerva viitorul

Viitorul apropiat va arata daca Primarul si Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca accepta in sfarsit, in ceasul al 13-lea,  sa aiba o abordare serioasa a problemei strategiei de dezvoltare locala pentru 2014-2020, sau raman la formula de pana acum a rezumarii la adoptarea unui document stufos si nepractic, bun de bifat mediatic / politic / electoral ca a fost adoptat, cu invocare pretextului ca a fost intocmit pe baza de voluntariat si deci nu pot fi mari pretentii calitatative, si apoi pus pe un raft si ignorat in urmatorii ani, cum s-a intamplat cu strategia de dezvoltare locala pentru perioada 2007-2013, istorie trista ce nu ar trebui repetata daca se doreste o dezvoltare durabila a municipiului Cluj-Napoca.

Cluj-Napoca, 28 februarie 2015

Radu Mititean
director executiv CCN

ANEXE:

Anexa 1:
Observatii CCN din 12.01.2015 la proiectul de HCL privind strategia de dezvoltare locala Cluj-Napoca pentru 2014-2020  (document separat, in format .pdf)

Anexa 2: 
Cerere CCN din 12.01.2015 de organizare a unei dezbateri publice a proiectului de HCL privind strategia de dezvoltare locala Cluj-Napoca pentru 2014-2020 (document separat, in format .pdf)
Anexa 3: 
Somatie CCN din 19.12.2014 de scoatere de pe ordinea de zi a sedintei de Consiliu Local Cluj-Napoca a proiectului de HCL privind strategia de dezvoltare locala Cluj-Napoca pentru 2014-2020 (document separat, in format .pdf)
Articolul in format .pdf:

, , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 2/28/2015 11:32:00 p.m. and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.